Offertes en projectplannen

Van aanbodkwaliteit naar klantwaarde
Hoe overtuig je een klant ervan dat jouw aanbod beter is dan dat van de concurrenten? Door je deskundigheid en ervaring te benadrukken? Of door te laten blijken dat je naar de klant geluisterd hebt, zijn vragen begrijpt en dat jouw aanbod precies aansluit op wat hij nodig heeft?

En wie neemt de beslissing? Steeds vaker zijn dat managers die van de materie zelf maar weinig kaas hebben gegeten. Hoe overtuigt u hen?

Een overtuigende aanbieding
• beantwoordt alle gestelde – en niet gestelde – vragen
• benadrukt het klantvoordeel
• wekt vertrouwen
• is ook begrijpelijk voor niet-deskundigen

Aanbestedingsdocumenten
Ook een aanbestedingsdocument is een offerte, met als belangrijke eigenschap dat niet u, maar de opdrachtgever het format bepaalt. In de praktijk blijken de vragen van de opdrachtgever niet altijd goed aan te sluiten op wat u als aanbieder naar voren wil brengen. De kunst is dan om binnen de gestelde kaders toch uw onderscheidende kwaliteiten goed zichtbaar te maken.